Een mep kan nooit kwaad

Mens detail.tiff

Kinderschrik of Croquemitaine is een bekend kinderverhaal waarin kwaadaardige personages kinderen treiteren en pijn doen.

Het verhaal past in een lange literaire traditie. De Engelse folklore kent bijvoorbeeld de Peg Powler, een soort watergeest die spelende kinderen na zonsondergang meelokt in diepe wateren. Zo'n personages zorgen ervoor dat kinderen afgeschrikt worden door gevaarlijke situaties.

Hier wordt de boeman belichaamd door Baas en Moeder Schrik. Ze doorkruisen het land op zoek naar stoute kinderen. Elke prent toont hoe Baas of Moeder Schrik een kind ontvoert, opsluit in een toren en mishandelt. De bedoeling was duidelijk om kinderen schrik aan te jagen, zodat ze het gezag van hun ouders of van ouderen in het algemeen niet in vraag zouden stellen.

Daarnaast zijn het ook griezelige verhalen, waarvan de verhaallijn duidelijk wordt gemaakt in de begeleidende tekstjes.

Mayté Mens

Studente Mayté Mens licht haar keuze toe