Gullivers reis door de tijd

Vanderzeypen detail.tiff

Deze laat-19de-eeuwse prent is een creatieve weergave van het verhaal van de ontdekkingsreiziger Gulliver, die na een schipbreuk in het land van de Lilliputters terechtkomt: een land vol kleine mensjes. De Lilliputters binden Gulliver meteen vast wanneer ze hem vinden. Maar hij verricht enkele heldendaden, zoals het blussen van een uitslaande brand. Zo wint hij het vertrouwen van de bevolking. Uit dankbaarheid bouwen de Lilliputters een schip voor hem, zodat hij weer naar huis kan.

Maar de boot zinkt opnieuw en de reiziger spoelt nu aan op een ander eiland. Dit keer een eiland bewoond door reuzen, waar Gulliver zelf de Lilliputter wordt. Hier ontvangt het volk hem wel vriendschappelijk: hij komt bij de koningin terecht, die meteen dol op hem is. De reuzen bouwen een huis voor hem, maar een arend tilt het huis op en laat Gulliver in zee vallen. Gelukkig pikt een schip hem daar op.

Deze ludieke voorstelling van het verhaal richt zich voornamelijk op kinderen. Er zijn van deze prent drie versies bewaard gebleven, elk met kleine verschillen. Het meest opvallende verschil is dat Gulliver in de eerste versie de brand al plassend dooft, terwijl hij in de hier getoonde versie een gieter gebruikt. Ook de dood van Gulliver komt hier niet aan bod. Mogelijk was de eerste versie te expliciet.

Brepols presenteerde hier een bekend verhaal dat veel succes had.  Rob Lettermans film uit 2010 toont aan dat er ook vandaag nog een publiek voor bestaat.

Kasper Vanderzeypen

Student Kasper Vanderzeypen vertelt wat hem in deze prent extra aanspreekt

Vanderzeypen totaal.jpg

Klik op de prent om details te ontdekken