Een opera die je van ver kan zien ?

Ramdani detail.tiff

Volksprenten waren een massamedium. Ze werden in grote hoeveelheden geproduceerd en goedkoop op de markt gebracht. Vaak waren ze makkelijk te interpreteren zonder tekst. Ze bereikten 'lezers' uit verschillende lagen van de bevolking.

Gek genoeg toont de prent kostuums van een opera, De Toverfluit van Mozart. In de 19de eeuw was opera een elitaire vorm van vermaak. Dat dit het onderwerp van een volksprent werd, is dus een paradox van formaat.

De hogere sociale klassen zagen zichzelf toen als opvoeders van minder bevoorrechte groepen. Ze gebruikten vormen van vermaak om meer greep op hen te krijgen. Deze prent is hier mogelijk een voorbeeld van.

Het verhaal van De toverfluit is als een sprookje: prins Tamino moet een zekere Pamina redden van hogepriester Sarastro én van haar eigen moeder. De opera neemt je mee naar een wereld vol fantasie. Aan die sprookjesachtige sfeer dragen ook de kostuums bij. Zo is de eerste figuur op de prent, de hogepriester Sarastro, uitgerust met een lang kleed en een geel hoofddeksel, heel anders dan de mode van toen.

Noor Ramdani

Studente Noor Ramdani vertelt wat haar in deze prent zo aanspreekt

Ramdani totaal.jpg